Thema: Huis

Op deze pagina vind je allerlei knutselactiviteiten en allerlei andere leuke
ideeën die je met peuters/kleuters rondom het thema mijn huis kunt doen.

HOME

INHOUD

Opzegversjes
Woordenlijst
Kringactiviteiten
Geluidenspel (geluiden in en rondom huis)
Knutselen
Kleuren
Waar hoort het?
In de juiste volgorde
Praatplaten
Poppenhuis
Boekenlijst

..................................................................................

Opzegversjes

In ons huis

In ons huis...
Woont in elke hoek...
... één muis

Ze trippelen en ze trappelen
Ze kribbelen en ze krabbelen

En ze zitten op de tafel
En op de stoel


En in de kast
En op de bank


En als ik zeg VANG!!
Dan kruipen ze allemaal
achter 't behang

(met handen een driehoek maken, met vingers naar boven)
(puntdak (vingertoppen) naar voren bewegen)
(een vinger omhoog steken)

(met de vingertoppen op de benen trippelen)
(met de vingertoppen krabbelen op de schoot)

(een hand recht op de andere hand zetten)
(met 2 handen een stoel maken, een hand recht omhoog,
andere hand met een knik er tegenaan)

(van handen een kast maken, 2 handen rechtop t.o. elkaar)
(bank maken)

(kattenklauwen uitbeelden die een muis vangen)
(twee handen met bewegende vingers achter je rug verstoppen)

Huisje dicht, huisje open

Huisje dicht, huisje open
En wie komt daar uitgekropen?

Dit ben ik en dat ben jij
Buiten zijn we allebei

Maar oh,oh de regen gaat beginnen
Dan gaan we maar snel naar binnen

Nu wordt het ook nog donker buiten
Laten we dan het huisje sluiten

(Met handen 'n huisje maken, vingertoppen tegen elkaar)
(Duimen uit het huis naar voren steken)

(linkerduim knikken, rechterduim knikken)
(Beide duimen knikken)

(verschrikt naar boven kijken)
(Duimen weer naar binnen vouwen)

(Handen weer dichtvouwen)

Allemaal kamertjes
In ieder huis zijn kamertjes,
kom kijk maar even rond
de zolder die zit bovenaan
de kelder in de grond.
De keuken en de woonkamer
de slaapkamer met bed.
Alleen het kleinste kamertje
is af en toe bezet.

We bouwen een huis
We bouwen een huis (huisje bouwen met de handen recht omhoog)
Een heel groot huis (vingertoppen naar elkaar toebrengen (dak) en hoog in de lucht houden)
Deurtjes open (handen open naast het gezicht)
Deurtjes toe (hand voor de ogen houden)
KIEKEBOE!! (handen weer open, naast je gezicht houden)

..................................................................................

TERUG

Woordenlijst
de lamp
de televisie
de telefoon
de bank
de tafel
de stoel
de kast
het bed
de trap
de gang
het huis
het dak
het raam
de muur
de deur
de bel
wonen
de kamer
de woonkamer
de slaapkamer
de keuken
de badkamer
de douche
de wc
spelen
slapen
eten
koken
wassen
open
dicht
binnen
buiten
de zolder
de kelder
boven
beneden

..................................................................................

TERUG

(Kring) activiteiten
De kamers in huis
Verzamel spullen die in een bepaalde kamer in huis thuishoren, zoals bestek uit de keuken, een das uit de hal, een wekker uit de slaapkamer enz. Praat met de kinderen over de verschillende kamers in huis. Laat de kinderen vertellen over hun eigen huis. Hoe ziet hun huis eruit? Welke kamer vinden ze het mooist/leukst? Hebben ze thuis een zolder of kelder? Zijn alle huizen hetzelfde? Leg vervolgens alle voorwerpen die je verzameld hebt op tafel of laat de kinderen ze één voor één uit een tas halen. Wat is het? In welke kamer hoort het volgens jou thuis? Sorteer de voorwerpen. Leg ze bij de juiste kamer. Sommige voorwerpen zullen niet voor alle kinderen in dezelfde kamer thuishoren. Praat hierover.

Tenthuis
Met behulp van lakens over een grote tafel maak je een tenthuis. Wanneer je twee tafels naast elkaar zet kunnen de kinderen spelen dat ze buren van elkaar zijn en bij elkaar op bezoek gaan.

Praatplaat
Maak een praatplaat van een huis. Praat met de kinderen over wat er op de plaat te zien is. Stel vragen en laat de kinderen vertellen.

Kijkdoos
Maak een kijkdoos rondom het thema huis. De kinderen vinden het erg leuk en spannend om door het gaatje te kijken wat er allemaal valt te zien.

Beeldmateriaal
Hang in de groep poster en/of foto's op van verschillende huizen en kamers in huizen. Zo kunnen de kinderen zien wat voor verschillende huizen er allemaal zijn. Hoe alle kamers eruit zien en wat er allemaal is te vinden.

Je eigen huis
Laat de kinderen een foto van hun eigen huis meenemen. Tijdens een kringgesprek praat er samen over. Hoe woont iedereen? Heeft elk huis een tuin? Woon je in een flat? Wat is een flat? Hoe groot is het huis? Waar slaap je? etc. Na het kringgesprek plak je alle foto's op een groot vel papier. Onder de foto schrijf je de naam van het kind dat daar woont of je plakt er een foto van het kind bij (zo zien de kinderen wie waar woont). Het vel papier hang je op aan de muur (op kindhoogte). Zo kunnen de kinderen zelf af en toe nog even naar de foto's kijken.

Metselen
De zand-/watertafel gebruiken om van water en zand 'cement' maken. Laat de kinderen met behulp van gietertjes en water van het zand een modderige massa (cement) maken. Nu kunnen ze kleine houten blokjes op elkaar 'metselen'. Eventueel echte gereedschappen erbij laten gebruiken.

Deurbel
Hang bij de poppenhoek een echte deurbel op. Alleen het plaatje met de drukknop, zonder het geluid anders hoor je de hele dag de bel gaan.
Als de kinderen dan de poppenhoek in gaan hoor je ze telkens zeggen: "Ding, dong"... of ze spelen dat ze bij elkaar op bezoek gaan en dat er dan eerst op de bel gedrukt moet worden voordat je naar binnen mag gaan. Bij ons in de groep was het een groot succes!

..................................................................................

TERUG

Geluiden in huis
Neem geluiden op in huis. Zorg dat je geluiden uit allerlei kamers hebt, zoals de telefoon, de waterkoker, de computer, de wekker, een hamer, de klok, de tv, spelende kinderen enz. Laat de kinderen raden wat het geluid is. Eventueel kun je ze vragen of ze weten uit welke kamer het geluid komt. Gebruik hier een praatplaat van het huis bij, waar de kinderen naar kunnen kijken terwijl ze luisteren. Sommige geluiden kun je in meerdere kamers horen.

Hieronder enkele geluiden die je in en rondom het huis kunt horen. Als je op GELUIDEN KAARTEN klikt krijg je de plaatjes met de voorwerpen die de geluiden maken te zien.

GELUIDEN KAARTEN (afbeeldingen)

DE GELUIDEN

BAD KNIPPEN DEURBEL FOHN GEWONE TELEFOON GSM

LOPEND WATER SCHAAR SCHEREN SLEUTELS KLOK KLOPPEN

LOPEND WATER SCHAAR SCHEREN SLEUTELS SLUITENDE DEUR SNURKEN

STOFZUIGER VEGEN WC DOORSPOELEN WEKKER ZAGEN

..................................................................................

TERUG

Knutselen
Sleutelbos
Teken een aantal sleutels op stevig karton. Je kunt verschillende echte sleutels als voorbeeld gebruiken. Elk kind krijgt een sleutel en mag deze inkleuren. Daarna mogen de kinderen de sleutel uitknippen en/of prikken. Van folie draai je een ring waar de sleutels aan hangen, zodat je ze niet kwijt raakt.

Voorbeelden van sleutels:

Huisje van papier
Huis in elkaar plakken. Zorg dat je van te voren voor alle kinderen een groot vierkant, een driehoek en een schoorsteen hebt geknipt. De kinderen mogen het huis zelf in elkaar zetten (plakken). Waar moet het dak? Waar moet de schoorsteen? Daarna laat je ze allerlei spulletjes voor in hun huis uit een blad knippen. Wat hoort er allemaal in een huis? Wat zou je graag in je "eigen huis" willen hebben?

Flat
Van een grote doos kun je een flat maken. Laat de kinderen om de beurt twee aan twee de doos schilderen. Knip A-4 blaadjes doormidden. Dit worden de ramen. De kinderen kunnen er dingen op tekenen. Wat zie je als je naar het raam van een huis kijkt? (gordijnen, bloemen etc.). Zo krijg je een flat met heel veel ramen.

Van kleine doosjes kun je ze huisje laten maken. Schilderen.. laten drogen en later m.b.v. vouwpapier er een dakje op zetten.

Kamers
Van pamperdozen 'kamers' maken. De keuken, slaapkamer, woonkamer. De kinderne kunnen met stroken papier de 'muren' behangen. Met stukjes stof kunnen ze een vloerbedekking leggen of gordijnen maken en ophangen in hun eigen gemaakte kamertje. Als alle kamers klaar zijn kun je eventueel de dozen op elkaar zetten. Zo krijg je een groot speelhuis waarin de kinderen met legopoppetjes en poppetjes van het poppenhuis kunnen spelen.

Bouwen met suikerklontjes
Laat de kinderen zelf een huisje bouwen m.b.v. suikerklontjes. Wie lukt het om een muurtje te bouwen zonder deze om te laten vallen?

Speelhuis van karton
Het speelhuis is bij een groothandel zoals Rolf verkrijgbaar. Ik zag ze laatst ook een keer bij Kruidvat. Zet het speelhuis op een groot laken, zo wordt de vloer niet zo vies. Laat de kinderen het speelhuis schilderen m.b.v. verfrollers en grote kwasten. Later, als het speelhuisjes is opgedroogd, kunnen ze er lekker in spelen.

Huisje
Maak van een doos een huis. Een deur en ramen eruit snijden. De kinderen kunnen het huis beplakken met steentjespapier.

..................................................................................

TERUG

Kleuren
Druk op een van de kleurplaten en print ze uit.

..................................................................................

TERUG

Waar hoort het?
Plaatjes van dingen die je tegenkomt in huis. Klik op de onderstaande (KAARTJES) link en print ze uit. Plastificeer de blaadjes en knip de kaartjes uit. Bekijk de plaatjes met de kinderen en praat er over. Wat zie je? Waar hoort het te liggen/staan in huis?
Gebruik de grote platen met verschillende kamers om de kinderen de kleine kaartjes met afbeeldingen in de juiste 'kamer' te laten leggen.

KAARTJES

Verschillende kamers in huis. Klik op de plaatjes en print ze uit.

..................................................................................

TERUG

In de juiste volgorde
Print de plaatjes uit. Plastificeer ze. Laat de plaatjes aan de kinderen zien. Praat er samen over. Wat gebeurd er allemaal? Laat de kinderen de plaatjes in de juiste volgorde zetten.

..................................................................................

Praatplaten

Woordenstart.nl (praatplaten: "In het huis")

..................................................................................

TERUG

Poppenhuis
Bekijk samen met de kinderen het poppenhuis en praat er over. Richt samen het poppenhuis in. Waar hoort alles te staan? Waar hoort het bed, de tafel, de keukenkastjes, de bank etc. Hoe heten de kamers?

..................................................................................

TERUG

Boekenlijst
KIJK, MIJN HUIS
Hanneke de Jager


Alle vertrekken van het huis, die voor een dreumes belangrijk zijn, zijn te zien: zijn eigen kamertje, de badkamer, de ouderslaapkamer, de woonkamer en de keuken. In elk vertrek is het kindje aan het spelen. Om hem heen zijn al die voorwerpen te zien, die een dreumes herkent en kan benoemen..
Vanaf 8 maanden

IK EN MIJN HUIS
Liesbet Slegers


In eenvoudige en kleurrijke illustraties krijgen peuters een beeld van wat hen thuis omringt. Een kast, stoel en tafel. Een computer, televisie en stofzuiger. Een plant, fles en schaar. En nog veel meer. Kortom, alles wat hen van heel dichtbij al bekend is. Met dit boekje begint voor peuters het feest der herkenning en leren zij de bijbehorende woordjes.

NERO EN NINA IN HUIS
A. Gutman


Woordenboeken voor peuters hoeven niet braaf te zijn. Dat bewijzen de twee hondjes in deze boeken. Ze laten jonge kinderen ale voorwerpen in huis zien: van tube tandpasta tot prullenbak, van weegschaal tot aquarium. Ze gaan net wat verder dan wat voor de hand ligt en dat maakt deze serie zo leuk.

KLEINE MUIS ZOEKT EEN HUIS
P. Horacek


Vanuit haar holletje ziet Kleine Muis een knots van een appel liggen. Jammer genoeg is de appel veel te groot voor haar huisje, dus gaat Kleine Muis op zoek naar een groter onderkomen. Ze klopt bij al haar dierenvriendjes aan, maar niemand heeft plaats voor haar. Onderweg neemt ze zo nu en dan een lekker hapje appel, want van huizen zoeken word je hongerig..

..................................................................................

TERUG

Free counter and web stats