Thema: Water

Op deze pagina vind je allerlei knutselactiviteiten en allerlei andere leuke
ideeŽn die je met peuters/kleuters rondom het thema water kunt doen.

HOME

INHOUD

Hoeken in de groep
Voelspel met water
Druppeltjes water
In bad
Mooiste visje van de zee
Raamschildering
Lied: Blub, blub, blater
Eendjes in (schuim) water
Versjes
Klein Goudvisje
Boekenlijst
Spelen met water

..................................................................................

Hoeken in de groep
De poppenhoek
Onder de douche
In de poppenhoek maak je een douche. In een hoek van de poppenhoek hang je een oude douchekop (met slang) aan de muur op. Je kunt de kinderen waterdruppels op een blad laten verven. Als dit droog is kun je op de muur achter de douchekop plakken. Handdoeken met washandjes, lege shampoo en zeep flesje erbij leggen en douchen maar!! Ook de poppen krijgen een badje. Zo kunnen de kinderen kunnen de poppen in bad doen.

Poetsen
Ramen lappen
Zet emmertjes met water bij het raam. Spons, zeem en raamtrekker erbij. Hoe lappen we de ramen? Laat de kinderen lekker experimenteren. Het is wel handig om de kinderen plastic schorten om te doen, zo worden ze niet zo heel erg nat.

Schoonmaken
Laat de kinderen meehelpen met het schoonmaken van het speelgoed. Allemaal een poetslap en poetsen maar!

Wasserette
Kleren wassen
Maak een hoekje waar ze echte kleren kunnen wassen. Afwasbakken met zeep. De kinderen mogen zelf de afwasbak met water vullen. Daarna de zeep erbij en wassen maar. Als ze klaar zijn met het wassen van de kleren laat je ze zelf de kleren (buiten) op een waslijntje hangen.

Beeldmateriaal
Hang in de groep poster en/of foto's op met daarop allerlei beelden rondom het thema water. Zo kunnen de kinderen zien wat je allemaal met water kunt doen en erover praten.

..................................................................................

TERUG

Voelspel met water
Doelstellingen
Cognitief: warm - koud, veel - weinig, hard - zacht, prettig - onprettig
Sociaal: Samen bezig zijn/plezier beleven. Beurt wisselen
Bezig zijn met sensomotorisch materiaal. Hoe voelt het?

Benodigdheden
* Zes teiltjes/afwasbakken
* Kiezelstenen
* Zes gietertjes
* Badschuim
* Twee emmertjes met zand
* Handdoeken

Bij mooi weer kun je deze activiteit ook heel goed buiten doen.
Zorg ervoor dat je de zes teiltjes en gietertjes, het badschuim, het zand, de kiezelstenen en genoeg handdoeken al vast klaar hebt liggen. De bakken worden op een rij gezet. Niet alleen het voelen met de handen en voeten is de activiteit maar ook het water halen en de bakken vullen, hierin kan je de kinderen betrekken.

Als je alles bij de hand hebt laat je de kinderen met de gieters water halen. Wel ervoor zorgen dat er in ťťn gieter warm water zit. Dan ga je gezamenlijk telkens een bak met water vullen:

In de eerste bak laat je het warme water gieten.
In de tweede bak laat je het koude water gieten.
In de derde bak laat je ze eerst schuim schenken en vervolgens mogen ze er water bij in gieten.
In de vierde bak laat je ze water gieten en vervolgens mogen ze de kiezelstenen erbij in doen.
In de vijfde bak laat je ze water gieten en vervolgens mogen ze er zand bij in scheppen.
In de zesde bak laat je ze eerst het zand scheppen, daarna mogen ze er water op gieten.

Als alle bakken gevuld zijn met water kunnen de kinderen gaan voelen, met de handen of met de voeten als zij dit willen. Degene die met blote voeten durft kun je ook een soort van parcours laten lopen. Van de ene bak naar de andere bak. Hoe voelt dit? Prettig of juist niet? Zorg ervoor dat je klaar hebt liggen.

..................................................................................

TERUG

Druppeltjes water
Hoe zien druppels water er uit. Met z'n allen rondom de kraan staan. De kraan laten druppen. Wat gebeurd er?
De papieren druppels laten zien. Grote druppels, kleine druppels (van groot naar klein).Welke druppel is de grootste, welke de kleinste?
De kinderen mogen de druppels kleuren/verven of beplakken. Terwijl de kinderen bezig zijn zing je het lied: "Spetter de spetter de spetter de spat" erbij. Als ze klaar zijn kun je de druppels van groot naar klein met elkaar verbinden en ophangen.

Lied

Spetter de spat
Spetter de spetter de spetter de spat.
Vind jij het ook zo leuk in het bad?
Druppeltjes hier en druppeltjes daar,
op je neus en op je haar! (op je wang..oor.. arm.. etc en op je haar)

Beluister het lied:
Spetter de spat


Druppels groot - klein

..................................................................................

TERUG

In bad
Vooraf laat je de kinderen plaatjes zien van hoe een bad eruit ziet. Daarna laat je ze experimenteren met water en badschuim. Als ze hiermee klaar zijn mogen ze hun eigen badkuip maken.
Laat de kinderen de badkuip inkleuren of verven. Knip hem uit en plak hem op een gekleurd papier. Maak (samen) van dun wit (vloei) papier propjes en laat de kinderen dit op de plek waar het water in het bad komt plakken. Resultaat: een bad vol badschuim. Doe je er nog een geurtje op, dan ruikt het ook werkelijk als een heerlijk ruikend bad met badschuim!


Werkblad bad

..................................................................................

TERUG

Mooiste visje van de zee
Van te voren maak je het mooiste visje van de zee. Print het visje (hieronder) twee keer uit en plastificeer het. Daarna plak de visjes op elkaar met daartussen een stokje. Zo kan het kind dat met het visje door de groep mag lopen het visje goed vasthouden en laten zwemmen. Gebruik blauw en groen crÍpepapier en knip daar enkele stroken uit.

Samen met de kinderen lees je het boek van 'Het mooiste visje van de zee'.
Na het voorlezen ga je met z'n allen in een kring staan. Je geeft aan elk kind een groen of een blauw strookje crÍpepapier. De kinderen mogen met de 'linten' zwaaien. Hoog, laag, links, rechts, rustig, wild. Eťn kind krijgt het mooiste visje van de zee. Hij of zij mag met dit visje door de linten heen lopen. Ondertussen zing je het liedje van: 'Visje, visje in het water'. Als het liedje uit is, mag een ander kind met het visje door de groep lopen.

Lied

Visje
Visje, visje in het water.
Visje, visje in de kom.
Visje, visje kan niet praten.
Visje, visje draai eens om.
Eťn, twee, terug in de kom!!

Beluister het lied:
Visje, visje in het water


Werkblad visje

..................................................................................

TERUG

Raamschildering
Laat enkele kinderen op het raam (met blauwe verf) de zee schilderen. Andere kinderen kunnen visjes kleuren/verven. Ze uitprikken of knippen en vervolgens in 'de zee' laten zwemmen.


Werkblad visjes

..................................................................................

Blub, blub blater
Op de site van Pinkelotje (http://www.pinkelotje.nl) staat een leuk liedje met spelbeschrijving gemaakt door Lin laat.
Beluister het lied en lees de spelbeschrijving:
Blub, blub, blater

..................................................................................

TERUG

Eendjes in (schuim) water
Doelstellingen
De kinderen laten ervaren dat wanneer je water met vermengd het schuim wordt. Praten over tegenstellingen zoals hard - zacht, fijn - onprettig, koud - warm, in - uit, veel - weinig etc.
Sociaal bezig zijn, beurten wisselen. Samen plezier beleven.
Fijne motoriek beoefenen roeren (vanuit de pols) met de garde om schuim te maken. Bezig zijn met sensomotorisch materiaal
Fantasiespel spelen met de rubberen eendjes.

Benodigdheden
* Handdoeken (afdrogen)
* Twee gardes
* Twee beslagkommen
* Afwasmiddel
* Water in een litermaat
* Blauw plastic zeiltje
* Rubberen eendjes

Er ligt een blauw plastic zeil op de tafel. Dit is de vijver. In de vijver mogen eendjes zwemmen in het schuimwater. Zullen we schuim maken voor de eenden? Hoe moet dat? Hoe gaat dat als je in bad gaat?
We hebben water en zeep en een garde en een kom. Hoe gaan we dat doen? (.. laat de kinderen zelf met ideeŽn komen.. en laat ze om de beurt roeren met de garde in een kom en een heel klein beetje water uit een litermaat laten schenken in de kom).
Laat ze het schuim op het blauwe zeiltje schenken. Lekker voelen en spelen met de eendjes. Zing eventueel het lied van Alle eendjes in het water. Praat erover. Hoe voelt het schuim aan? Is het hard of zacht? Voelt het fijn of juist onprettig?

Let op: Zorg ervoor dat de kinderen geen zeep in hun ogen krijgen (voorkom dat ze bijvoorbeeld met hun handen in de ogen gaan wrijven).

..................................................................................

TERUG

Klein goudvisje
Kringsspel met een lied

Doelstellingen
Het lied spelenderwijs aanleren
Concentratievermogen verhogen; ervoor zorgen dat het visje niet van het kleed valt
Verschil tussen hoog en laag laten ervaren
Sociaal; samen het doek op en neer laten bewegen, samen plezier beleven
Motorisch; op en neer laten bewegen van het kleed

Benodigdheden
* Groot doek
* Oranje ballon
* Zwarte watervaste stift
* Lied: Goudvisje

Samen in een kring gaan zitten en hen de oranje ballon laten zien. Van de ballon maak je een vis. Met de stift teken je op de ballon ogen en een mond en wat vinnen. De kinderen laten raden wat je van de ballon hebt gemaakt. Ondertussen beweeg je de ballon (vis) heen en weer, alsof hij zwemt.
Waar woont een vis? In een huis? Etc. Kan een vis lopen? Hoe komt een vis vooruit? Wie wil het visje ook een keer laten zwemmen?
Wie weet er nog een liedje over de vis? ('Visje, visje in het water
')

Vertel de kinderen dat jij nog een ander lied over een vis kent. Dat het niet zomaar een vis is, maar een goudvis. Dat kun je zien aan de oranje kleur. Zing het lied een keer voor. Daarna blijven herhalen.

"Goudvisjes kunnen niet zonder water en ze vinden het fijn om te zwemmen. Zullen we dit goudvisje eens 'echt' laten zwemmen? Maar we hebben geen water en de vis is te groot voor een vissenkom. Ik heb een idee. We kunnen de vis op een mooi gekleurd doek laten zwemmen. Dan denkt hij dat hij in de zee zwemt."

Het doek aan de kinderen laten zien en vertellen dat we net doen alsof dat de zee is. Het doek uitvouwen en op de grond leggen. Alle kinderen rondom het doek laten staan. Elk kind een stuk van het doek laten pakken. Het doek met z'n allen iets omhoog brengen en samen met de kinderen proberen om kleine, lage golfjes te maken door het zachtjes op en neer te bewegen. Na dit een paar keer te hebben gedaan het doek op de grond laten leggen en vervolgens het goudvisje erbij pakken. Het goudvisje in het midden van het kleed leggen. Vertellen dat we gaan proberen het visje te laten zwemmen maar dat we op moeten passen dat hij niet uit de zee valt. De kinderen weer het doek vast laten pakken en ze lage golfjes laten maken. Gaat het visje zwemmen? Het liedje erbij zingen.

Let op: Omdat dit spel met een ballon wordt gespeeld, moet je goed oppassen dat de ballon niet knapt. De schrik kan namelijk erg groot zijn als dit wel gebeurd.

Variatie
Het spel met meerdere ballonnen (goudvisjes) spelen. Aan het einde van het liedje (zing dan: 'dit is de laatste keer!') mogen de kinderen de rustige golven voor een keer in een woeste zee veranderen waardoor de ballon(nen) hoog in de lucht worden gegooid en daarna door het kleed weer worden opgevangen!

Klein goudvisje
Klein goudvisje, klein goudvisje.
Zwem op en neer en heen en weer.
Klein goudvisje, klein goudvisje.
Kom doe het nog een keer. (meerdere keren herhalen)

Klein goudvisje, klein goudvisje.
Zwem op en neer en heen en weer.
Klein goudvisje, klein goudvisje.
Dit is de laatste keer! (als afsluiting)

..................................................................................

TERUG

Versjes
Enkele versjes omtrent het thema water:
De Versjes

..................................................................................

TERUG

Boekenlijst
ALLE EENDJES ZWEMMEN IN HET WATER


Dawn Bentley

Welk eendje komt het eerste aan, welke eendje komt er later? Volg de tien badeendjes tijdens hun wedstrijd. In het water met de eendjes, maar ook bij de kinderen op de kant is een heleboel te zien.

ZZEBRAA ONTDEKT WATER


Hannah Tofts

Zzebbraa avonturen voor nieuwsgierige schepsels ... Ben jij ook een nieuwsgierig schepsel? Ga dan mee met Zzebbraa op een spetterend avontuur en ontdek wolken, zeeŽn, rivieren en regenplassen om in te spetteren en plonzen!

WILD VAN WATER


Dirk Nielandt

Het zomert. Het is warm in het klasje van juf Karin. Gelukkig stroomt er lekker fris en helder water uit de kraan. Om te drinken, te spelen en wilde wateravonturen te beleven. Wild van Water laat kinderen op een speelse manier kennis maken met de voordelen van water.

BORIS SPEELT MET WATER


Dick Bruna

KIKKER IN HET WATER


Max Velthuijs


..................................................................................

TERUG

Spelen met water

Schilderen met water (pdf bestand van het tijdschrift kiddo)

Spelen met water (pdf bestand van het tijdschrift kiddo)

..................................................................................

TERUG

Free counter and web stats